Slik oppretter du din egen nettbutikk – enkelt og greit!

Dette innlegget er skrevet i samarbeid med mine to medstudenter, Ajsa og Eirill. Dette semesteret har vi jobbet sammen om å opprette vår egen nettbutikk, som en del av eksamen i E-varehandel. I forbindelse med dette, har vi laget en oversikt som viser hvor enkelt det faktisk kan være å sette opp en nettbutikk. Dette er del 1 av oversikten. Del 2 kan du lese videre på bloggen til Ajsa.

 

Fra kladd til start 

Når vi fikk utdelt eksamensoppgaven startet vi med felles idémyldring. Det vi var helt sikre på, var at vi ønsket å opprette en nettbutikk hvor vi kunne tilby produkter som vi selv hadde kjøpt og ikke minst produkter som vi hadde en interesse for. Vi fikk tidlig beskjed av foreleserne om at det er en god idé å »finne et problem og la produktet/tjenesten deres være løsningen». Vi i gruppen hadde en felles interesse for organisering, men følte at det norske markedet manglet en helnorsk nettbutikk hvor man kun ne bestille organiseringsprodukter hjem til seg. Dermed kom vi opp med konseptet »Enkel Organisering» hvor vi skulle tilby produkter som skulle bidra til at man enklere kunne holde orden i hjemmet. Når ideen er på plass, er det på tide å sette mål for videre håndtering.

 

Målsettinger og OKR

Neste steg var å sette opp målene våre for prosessen. For å gjøre dette brukte vi styringssettet OKR (Objective Key Results). OKR er styringssettet som benyttes for å sette høye mål, sikre kontinuerlig fremdrift og holde fokus på de viktigste aktivitetene til enhver tid (Inevo, 2018). For å være oppdatert på hvordan man ligger an i arbeidet for å nå målene som er satt, er det veldig viktig å rapportere ukentlig.

Kort fortalt handler OKR om å besvare to enkle spørsmål:

  1. Objective: Hva ønsker du å oppnå?
  2. Key Results: Hvordan skal du oppnå dette?

Under ser dere et eksempel på hvordan man kan velge å sette opp OKR:

Skjermdump fra egen oppgave

Valg av plattform og domene

Det er mye man kan velge mellom når man skal velge plattform. Vi ble introdusert for WooCommerce og Shopify. For oss falt valget på Shopify med en gang. Vi hadde snakket med tidligere studenter om deres erfaringer, og de aller fleste anbefalte Shopify på grunn av at denne plattformen var så oversiktlig og brukervennlig – noe vi satte stor pris på da vi hadde null erfaring på dette området.

For å gi nettbutikken et litt mer profesjonelt preg, valgte vi også å kjøpe eget domene. Dette kunne man gjøre enten via webhuset.no eller pro.isp, hvor vi valgte å gå for sistnevnte. Prosessen med å skaffe eget domene var veldig enkel og grei, men det tok et par dager før det ble koblet til nettbutikken. Den største fordelen med eget domene var at vi slapp å ha nettbutikkens navn etterfulgt av myshopify.com, og da det kostet oss kun 7 kr var vi heller ikke i tvil. Det ble eget domene – enkelorganisering.no.

 

Velge betalingsløsning

Neste steg var å finne riktig betalingsløsning for vår butikk. I gjesteforelesninger med tidligere studenter fikk vi presentert noen versjoner vi kunne velge mellom. Da vi valgte Shopify kunne vi velge mellom Paypal Express, tredjepartsleverandører, alternative og manuelle betalingsmetoder.

Valget falt på tredjepartsleverandøren Stripe. Shopify har i utgangspunkt sin egen betalingsløsning som heter Shopify Pay, som er enkel i bruk hvor man også slipper å sette opp konto og koble den videre til Shopify. Ulempen var at den var forbeholdt enkelte land, og inkluderte ikke Norge.

For å kunne tilby Stripe til kundene måtte vi sette opp en konto på deres egne nettside, deretter måtte vi koble den til nettbutikken vår og godkjenne Stripe som betalingsløsning hos Shopify. Stripe er en enkel løsning som tilbyr betaling gjennom Visa, Mastercard, Apple Pay og American Express. Alle betalingene tar transaksjonsgebyr med prosentsatser, og utbetalingen kan ta opp til 7 dager.

/Ingrid

Organisk søk Vs. Betalt søk

Vi er alle godt kjent med søkemotorer for å finne frem til informasjonen vi ønsker, enten det er søk gjennom Google, eller søkemotorer som Yahoo og Bing. Søkemotorene filtrere blant utallige treff, og finner de mest relevante treffene på dine søkeord. Men har du noen gang lurt på hvorfor noen treff rangerer høyere enn andre? Vi skiller gjerne mellom organisk og betalt søk – hva er forskjellen og hvordan fungerer det i praksis?

Organisk søk

Organisk søk, også kjent som naturlig søk, viser til ubetalte søkeresultater. Organiske søkeresultater er med andre ord basert på relevans for brukerens søk, lenker og domeneautoritet og andre organiske rangeringsfaktorer.

Organisk søk er i prinsippet det samme som søkemotoroptimalisering (SEO). I motsetning til betalte annonser, eller søkemotormarkedsføring, kan man ikke betale for å komme høyere opp i søkeresultatet. SEO handler om å lage innhold som fortjener en høyere plassering basert på kvalitet og relevans.

Fordeler ved organisk søk

1. Koster ingenting

I sammenligning med betalt søk, har organisk søk null forhåndskostnader. Alt du trenger med organisk søk er tid, hvor tiden går ut på å utforske hvilken strategi man skal bruke, for å lage optimalisert innhold.

 

2. «Return of investment»

Når det gjelder organisk søk kontra betalt søk, vil avkastning på investering (return of investment) være et viktig moment. Uansett kanal, enten det er organisk søk, sosialt eller betalt søk, vil man ha avkastning på innsatsen. For eksempel vil det å optimalisere nettstedet ditt for organisk søk, gi en svært god avkastning. Flertallet av markedsførere vil nok være enige i at SEO (Search engine optimization) er et svært godt verktøy å bruke.

3. Øker troverdigheten

Fra brukerens synspunkt kan organisk søk ​​øke troverdigheten til et nettsted. Enten en person søker etter sandaler for en ferie, eller pålitelig programvare for en bedrift, vil nettstedet gi et positivt førsteinntrykk dersom det vises øverst i organiske søkeresultater. Dersom et nettsted dukker opp i flere organiske søkeresultater, vil det trolig også øke brukerens merkevarebevissthet for akkurat det nettstedet.

4. Tiltrekke relevante brukere

Når man ser på organisk søk kontra betalt søk, vil mange være enige om at organisk søk hjelper bedriften ved å nå interesserte brukere. Organisk søk ​​lar også bedrifter dra nytte av innholdsmarkedsføring. En undersøkelse viser at 70% av brukere foretrekker å bli kjent med selskaper gjennom artikler kontra annonser. Med organisk søk, gjerne med en  konkurransedyktig SEO-strategi – kan bedriften høste flere fordeler. Man kan bygge tilstedeværelse på tvers av søkeresultater, skrive og publisere nyttig innhold for publikum og kjøre senere kjøp, butikkbesøk, tilbudsforespørsler og mer.

Betalt søk

 

Som nevnt ovenfor er betalte søk en effektiv måte å komme høyere opp i søkeresultatet. Du har kanskje lagt merke til annonsene som vises øverst i søketreffslisten, som vanligvis består av 3 annonser. Og det er nettopp disse oppføringene vi kaller for betalte søk, altså betalte annonser.

Fordeler ved betalt søk

1. Betalt søk genererer øyeblikkelige resultater

I sammenligning av organiske søk versus betalte søk, får betalt søk et løft med behandlingstid. Når selskapet ditt annonserer via betalte kanaler, kan du se resultater så snart annonsene dine blir publisert. I de fleste tilfeller vil annonseringsplattformer som Google Ads eller Facebook Ads godkjenne kampanjene og annonsene dine i løpet av få minutter. Offisielt gir hver plattform godkjenning innen 24-72 timer.

Den raske godkjenningstiden, pluss maksimal visning eller tilstedeværelse av annonsene, hjelper bedriften med å få umiddelbare resultater. Enten du ønsker å tjene klikk, tilbudsforespørsler, kjøp, visninger eller en annen handling, vil du ofte se resultater umiddelbart. Denne fordelen kan hjelpe selskapet ditt enormt, spesielt hvis resultatene gir inntekter.

2. Betalt søk tilbyr nøkkelorddata for SEO

Når du annonserer på nettet, mottar du nyttige brukerdata, inkludert: nøkkelord, plassering, alder osv. Søkeorddata er en stor fordel med en SEO-strategi. Med søkeorddata fra de betalte kampanjer, kan man lage helt nytt innhold for å målrette mot disse søkeordene. Det vil si at dersom man tjener mye fra et bestemt nøkkelord gjennom klikk og konverteringer, kan man bestemme seg for å opprette en serviceside dedikert til det søkeordet. I tillegg vil en høy rangering på førstesiden generere nye potensielle kunder og inntekter.

3. Betalt søk tiltrekker seg kjøpeklare brukere

I de fleste strategier fokuserer betalte søk på publikumsmedlemmer med en transaksjonell intensjon. Disse brukerne vil for eksempel kjøpe et produkt eller trenger å finne en tjenesteleverandør. De er klare til å kjøpe. Alt de trenger er veibeskrivelse til et anerkjent selskap som tilbyr det de trenger, og du kan påta deg den rollen med betalt søk.

Å målrette annonsene dine mot kjøpeklare brukere og transaksjonssøk hjelper bedriften din med å gi umiddelbare resultater og inntekter. Det er grunnen til at transaksjonelle søk ofte kommer med høyere annonseringskostnader. For å få de beste resultatene, kan du overvåke annonsebudene og kostnadene for å sikre at du får avkastningen og resultatene du ønsker.

/Ingrid

 

Lenker

The Difference between Organic and Paid Search Engine Results

https://www.webfx.com/internet-marketing/organic-search-vs-paid-search.html

 

Digital markedsføringsstrategi

Markedsføring handler om å treffe publikum på rett sted og til rett tid. Det samme gjelder for det digitale aspektet av markedsføring, nemlig å møte publikum der de bruker tid; på internett. For å oppnå dette er man avhengig av gode strategier.  Men hva er egentlig en digital strategi, og hvilken passer best for deg og din bedrift?

«Strategi er en organisasjons langsiktige valg og handlinger i skiftende omgivelser».
(Lene Pettersen, Hva er strategi?, 2020)

 

SOSTAC – modellen

SOSTAC-modellen er en markedsføringsstrategi som ble utviklet på 1990-tallet av PR Smith. Modellen tilbyr en logisk rekkefølge for å takle planen din, og lar deg vurdere prosessene dine kritisk. Dette er trolig viktige grunner til at denne modellen er såpass godt likt av både store, og små selskaper.

Modellen tar for seg «Situation», «Objectives», «Strategy», «Tactics», «Action» og «Control».

  • Situasjonsanalyse – hvor er vi nå?
  • Objectives (målsetting) – hvor ønsker vi å være?
  • Strategi – hvordan kommer vi oss dit?
  • Taktikk – hva er detaljene i denne strategien?
  • Handling – hva er vår plan?
  • Kontroll – kom vi oss dit?

1.Analyse av situasjonen

Det første steget av å implementere SOSTAC-modellen er å etablere en situasjonsanalyse. Situasjonen skal i grunn gi en generell beskrivelse av din organisasjon, og kunne svare på: Hvem du er, Hva du gjør, og hvordan du samhandler på nett med andre aktører.

Definer og identifiser dine digitale kunder 

En analyse av nåværende kunder er svært viktig i form av å oppnå et klart bilde over eksisterende, og potensielle kunder du ønsker å fange.
En måte å  identifisere kunder på, er å definere dine kunders personas. Å vite hvem du kommuniserer med, er svært viktig for å drive effektiv markedsføring. Bare ved å definere 3-4 personas, har du dekket ca.90% av kundebasen din.

Eksempel på personas:

Mari Markedssjef
(Bilde hentet fra inboundgroup.com)

Ved å lage personas vil du få en bedre forståelse av hvem kunden din er, og hva deres reelle behov er. I tillegg vil du få et innblikk i hvilke behov dine produkter eller tjenester tilfredsstiller. Du vil også oppnå større effektivitet i kampanjene dine.  Jo mer du kjenner brukerne dine og jo mer fokusert strategien din er, til mer vil resultatene øke.

SWOT-analyse

Et annet grunnleggende trinn i SOSTAC-modellen er å lage en SWOT-analyse av organisasjonen, der man inkluderer de interne og eksterne aspektene.

Enhver markedsføringsstrategi oppnår suksess takket være god planlegging. Til mer kunnskap du har rundt virksomheten din, jo bedre kan du fokusere på å nå dine mål. En SWOT-analyse vil eksempelvis svare på; Hva gjør du bedre enn konkurrenten din? Hvor du trenger å forbedre deg?Hva har konkurransen som merkevaren din ikke har? Hvilke muligheter gir markedet deg til å vokse?
Med andre ord ser man på styrker, svakheter, muligheter og trusler. Man bør i tillegg reflektere over hvilke behov som allerede eksisterer i markedet du opererer i.

 

2. Objectives (Målsetting)

Det andre trinnet i SOSTAC-modellen fokuserer på hovedmålet med strategien. Men å sette mål er for mange overveldende og vanskelig. Det anbefales at man fokusere på «SMARTE-mål». De vil hjelpe deg med å definere målet du vil oppnå, slik at du kan se om innsatsen virkelig har lønnet seg.

“S” for spesifikke. Målet må være klart definert.

“M” for målbar. Kan du tallfeste fordelene? Målene dine må være målbare.

“A” for attraktivt. Det er viktig å sørge for at målet du satte deg er innenfor rekkevidde.

“R” for realistisk. Ikke mist synet av begrensningene dine. Det er mulig at noen mål krever en investering du ikke har råd. Definer derfor hva du skal nå disse målene med.

“T” for tidsbundet. Hvor lang tid tror du det vil ta deg å oppnå dette målet? Her kan en tidslinje komme godt med.

Det er en rekke SMART-mål som du kan etablere, for eksempel:

  • Mål 1. Engasjement: Å ha 50% av eksisterende kunder som betjener din online-konto innen juli 2019.
  • Mål 2. Anskaffelse: Øke merkevaresynligheten fra april 2018 til juli 2019. Måles gjennom Google Analytics.
  • Mål 3. Engasjement: Øke e-postfrekvensen. Går fra en enkelt e-post sendt per kvartal til en ukentlig e-post fra mai 2018 til juli 2019.

3. Strategi

Strategi refererer til banen du planlegger å gå til du når de etablerte målene. Med andre ord, når du først har et mål og vet hvordan du kommer dit, gjenstår det å lage en strategi av å «tegne et veikart» som indikerer banen du vil følge. Inbound Marketing er en strategi som kan gi svært gode resultater, hvor målet er å tiltrekke potensielle kunder gjennom å tilby kvalitetsinnhold.

4. Taktikk

Taktikk dekker de spesifikke verktøyene i den digitale miksen du planlegger å bruke, for å oppnå målene for markedsføringsplanen din. Strategidelen bør også identifisere hvilke spesifikke markedssegmenter du vil nå med planen din.

Hvilke taktikker kan du følge?

  • SEO. SEO-posisjonering gir et selskap muligheten til å konkurrere mot konkurrentene.
  • PPC-kampanjer. I likhet med SEO vil blant annet forskning og valg av nøkkelord gi deg ideer til å justere budsjettet.
  • Affiliatemarkedsføring. I affiliatemarkedsføring samarbeider et selskap med tilknyttede selskaper (bloggere, utgivere, selskaper, organisasjoner, osv. for å markedsføre merkevaren sin.
  • E-post markedsføring. For å sikre at din eksisterende kundebase mottar nyhetsbrev regelmessig, bør man implementere en e-poststrategi. Taktikkene kan omfatte alle typer kampanjer for å holde en god klikkfrekvens, åpne priser og konverteringer.

5. Handling

Det femte trinnet er å bringe planen din til live og ta skikkelig handling. Her fokuseres det også på detaljene i taktikken. Du bestemmer hvem som gjør hva. Du må vurdere om du har menneskelige ressurser internt eller om du trenger å ansette nye medarbeidere med de nødvendige ferdighetssettene. Du må avgjøre om du trenger hjelp fra eksterne byråer eller konsulenter. Du må se om du har systemene og prosessene du trenger, og jobbe for å organisere dem hvis de ikke er det.

6. Kontroll

Denne fasen av SOSTAC-modellen fokuserer på analyse og KPIer. Indikatorer velges vanligvis basert på kampanjetypen, og vil hovedsakelig avhenge av dine mål. Et godt forhold mellom et mål og en resultatindikator (også kjent som KPI) er i grunn alt du trenger for å få reelle resultater. Hvis du ønsker gode resultater, vil det avhenge av markedsføringsstrategien du lanserer og hvordan du jobber med den. Dette forholdet viser deg hvordan dine mål er oppfylt, hvordan og med hensyn til hva de har mislyktes, hva som bør endres, osv. Det setter et fast kurs i hele strategien.

Her finner du en kort video om hvordan du kan bruke modellen.

 

/Ingrid

 

Kilder:

https://medium.com/@danielnilsson77/sostac-marketing-model-top-ranked-planning-system-66dabb931435

6 Easy Steps of Marketing Planning Using PR Smith SOSTAC Model

https://www.inboundgroup.com/no/blogg/hva-er-personas

 

 

Growth Hacking

Growth Hacking er et begrep som ble introdusert av Sean Ellis, grunnleggeren og CEO av GrowthHackers i 2010. Growth Hacking brukes ofte i relasjon med nyoppstartede bedrifter som trenger vekst, på kort tid og med lite penger. Så hva er egentlig Growth hacking og hvordan fungerer det i praksis?

Hva er growth Hacking?

Målet med growth hacking er i all hovedsak å anskaffe så mange brukere eller kunder til din nettbutikk eller blogg, på kortest mulig tid og på billigst mulig måte. Growth hacking blir dessuten brukt av eksisterende bedrifter eller plattformer, for å booste veksten.

I følge Ellis blir kjerneelementene i growth hacking beskrevet slik:

  • Et tverrfunksjonelt team som kombinerer ferdigheter i markedsføring og teknisk produktutvikling.
  • Bruk av kvalitative og kvantitative data for å få innsikt i brukeratferd og preferanser.
  • Testing i høyt tempo og bruk av strenge beregninger for å evaluere og handle på vegne av resultatene.
Strategiene som blir brukt innenfor growth hacking er vanligvis:
  • Innholdsmarkedsføring
  • Produktmarkedsføring
  • Annonser/Reklame
Growth hacking vs. Growth marketing

Selv om begrepene growth hacking og growth marketing blir ofte brukt om hverandre, eksisterer det likevel et skille mellom dem. Growth hacking, eller veksthacking handler ikke bare om kundetilskudd, men fokuserer også på kundeaktivering, bevaring av kunder og generering av inntekt.

Det er også verdt å nevne her at selv om mange mennesker knytter growth hacking til spesifikke taktikker som Google Ads og A / B-testing, vil den opprinnelige definisjonen antyde at ethvert «eksperiment» som resulterer i rask inntektsvekst, kan betraktes som growth hacking.

Growth marketing, eller Vekstmarkedsføring kan derimot beskrives som en systematisk prosess som kombinerer strategisk merkevaremarkedsføring med taktisk ytelsesmarkedsføring for å skaffe de rette kundene, og hjelpe dem til å bli så vellykkede at de vil kjøpe igjen, kjøpe mer og fortelle andre.

Eksempler

Det er flere suksesshistorier man kan dra frem som eksempler i verdenen om growth hacking. Hvis vi skal se på noen, er airbnb, dropbox og hotmail gode eksempler. AirBnB tok i bruk Craigslist for å finne og rette markedsføring mot folk som lette etter rimelig overnatting. Hotmail på sin side la til en enkel funksjon til hver utgående e-post som oppfordrer folk til å registrere seg for en ny konto. Og så kan man se på Dropbox, som belønner sine eksisterende brukere med ekstra lagring på sine enheter, mot at brukerne inviterer nye.

/Ingrid

Lenker:

https://www.advanceb2b.com/blog/growth-hacking-vs-growth-marketing

Growth Hacking

 

 

9 gratis verktøy som enhver innholdsmarkedsfører bør bruke

For denne ukens blogginnlegg fikk vi i oppgave å finne et velskrevet dybdeinnlegg på engelsk og oversette det til norsk. Dybdeinnlegget jeg skal skrive om på norsk er skrevet av Neil Patel, co-founder av NP digital og Subsribers .
Innlegget tar i hovedsak for seg Googles verktøy, og beskrives av Patel som verktøy alle innholdsmarkedsførere bør kjenne til. Innholdet i dette innlegget fanget oppmerksomheten min, mye på grunn av artikkelens innhold kan i stor grad relateres til emnet digital markedsføring.

9 gratis Google-verktøy som alle innholdsmarkedere bør bruke

Anser du deg selv som en proff innen innholdsmarkedsføring?

Uansett hvor mye erfaring du har, eller hvor mye du har oppnådd tidligere, finnes det fremdeles mange måter å øke ytelsen din på.

Sosiale medier, akkurat det rette søkeordverktøyet, Googles nøkkelordplanlegger, som sikrer søkeordet ditt – alt kan ha stor innvirkning på volumet og suksessen din som innholdsmarkedsføringsproff.

Den gode nyheten er at med noen få ekstra implementeringer, kan du styrke ytelsen enda mer.

Mange ser på Google som ikke noe mer enn en søkemotor. Og selv om det ikke er noe galt med ønsket om en topp-plassering i søkeresultatene, er det noen trinn man må gjennom for å nå dette målet. Når det gjelder innholdsmarkedsføring, vil verktøyene og strategiene du bruker, ha stor innvirkning på sluttresultatet.

Dette innlegget vil forhåpentligvis endre tilnærmingen din til innholdsmarkedsføring, enten du er en nybegynner eller sitter på mange års erfaring.

Nedenfor skal jeg diskutere 10 gratis Google-verktøy som alle innholdsmarkedsførere bør bruke. Det kan hende at du ender opp med å ikke bruke alle verktøyene, og noen av disse verktøyene passer kanskje ikke din markedsføringsstrategi. Likevel er jeg trygg på at du finner en eller to som kan endre tilnærmingen din til det bedre.

1. Google AdWords: Nøkkelord planlegger

Søker du etter et verktøy som hjelper deg finne og rette de beste søkeordene for din bedrift?

Selv om det er mange å velge mellom, som alle tilby noe unikt, er Google Keyword Planner en av de beste måtene å foreta et nøkkelordsøk på.

Dette gratis verktøyet er veldig lett å like, en av grunnene er at det er ekstremt enkelt å bruke. Som en innholdsmarkedsfører bør du alltid søke etter nøkkelord som kan gi nettsiden din eller blogg innlegget ditt et boost.

Mitt beste forslag for bruken av dette verktøyet er enkelt: eksperimenter, eksperimenter og så eksperimenter enda litt til…

Til mer søk du foretar, jo mer vil du forstå hvordan verktøyet fungerer. I tillegg vil multiple søk gi deg en bedre forståelse over hvilke nøkkelord som er best egnet for din nettside.

For eksempel vil «innholdsmarkedsføring» være ditt foretrukne nøkkelord, og i en perfekt verden ville du ha rangert på toppen av Google ved bruk av akkurat dette nøkkelordet. Dette vil imidlertid være svært vanskelig å oppnå, og dessuten finnes det mer langvarige nøkkelord som kan øke dine søkeresultater.

Google Adwords hjelper det med akkurat dette:

Ved å ha dette i tankene, vil du ha en bedre forståelse av hva man bør gjøre i neste steg. Og kanskje vil «b2b markedsføring» være et nøkkelord som egner seg i et fremtidig blogginnlegg?

Sett fra utsiden kan Google Keyword Planner sees som et helt ordinært verktøy, men faktumet er at verktøyet tilbyr det en innholdsmarkedsfører trenger for å avdekke nøkkelord som kan forbedre søkeresultatet.

2. Google Analytics

Hvilke typer mål har du satt deg for strategi for innholdsmarkedsføring?

Hvis du ikke vet svaret på dette spørsmålet, er det nå på tide å ta et skritt tilbake og vurdere situasjonen din på nytt.

Hvis du allerede har satt deg noen mål, er det en god sjanse for at mange av dem er basert på søkemotorresultater og relatert statistikk. I så fall må du bli kjent med den indre funksjonen til Google Analytics.

Det er ingen som bruker Google Analytics på samme måte, men det er flere ting du bør vurdere – selv om du er en profesjonell innen innholdsmarkedsføring.

Google Analytics gir deg blant annet et øyeblikkelig bilde av hvordan din nettside eller blogg presterer over en bestemt periode.

Disse tallene på blant annet brukere og sidevisninger vil gi deg en klar idé om du er på rett spor for å nå målene du har satt deg for din plattform. Videre kan du navigere deg gjennom Analytics for å finne mer utdypende data.

image11

Når du klikker deg gjennom til hver seksjon, vil du finne deg selv å grave dypere og dypere. For eksempel liker jeg alltid å sjekke ut toppsidene mine for en bestemt periode.

image09

Dette gir meg en klar ide om hva som fungerer og hva som ikke er, med hensyn til emnevalg, typen innhold jeg leverer og om leserne fortsatt er interesserte i hva jeg har å si.

Jo mer du bruker Google Analytics, jo lettere er det å fokusere tiden din på dataene som har størst innvirkning på nettstedet ditt.

3. Google Search Console

På mange måter som Google Analytics, er tiden du bruker med dette gratis verktøyet ikke bortkastet.Det er så mye å lære av Google Search Console. Du kan snart finne deg selv til å bruke timer på å kombinere data.I tillegg til å gjennomgå den generelle helsen til nettstedet ditt, er det flere andre ting du kan gjøre med dette verktøyet.
Mine favoritter er alle listet opp under rullegardinlisten Søketrafikk:

 

image03

For eksempel lar Search Analytics deg raskt analysere ytelsen din på Google Søk.image04

Hvis du noen gang har lurt på hvordan søkeordene dine presterer, kan du klikke på Posisjon-boksen for å lære mer. Dette vil vise deg den gjennomsnittlige plasseringen for alle nøkkelordene som vises i Google Søk.

image12

Innholdsmarkedsførere bør bli kjent med alt Google Search Console kan gjøre for dem. Selv om du bare bruker den til å spore noen få viktige beregninger, er det vel verdt det i det lange løp.

4. Google Trends

Synes du det er vanskelig å kontinuerlig generere nye ideer til bloggen din og andre muligheter for markedsføring av innhold?

Det er ingen som benekter det faktum at søkemotorgigantens nøkkelordplanlegger kan gi deg hundrevis av nøkkelord relatert til din virksomhet og bransje. Likevel er dette ikke alltid godt nok når det gjelder å lage overbevisende innhold. Med andre ord? Du trenger en annen måte å utføre søkeordundersøkelser på.

Dette er grunnen til at jeg gjør det til en vane å sjekke Google Trends, når jeg ideer om nye bloggideer.

Med dette verktøyet kan du utforske ethvert emne for å se hva som trender. Du kan også se «historier som nå er trender», for å se om det er noe som samsvarer med bransjen din og den tilnærmingen du vil ta.

For eksempel er de kommende presidentdebatene helt sikkert varme temaer.

image13

Er det en måte å knytte dette inn i bloggen din eller annen innsats for markedsføring av innhold?

Hvis du skriver om politikk, vet du at det vil være rikelig med informasjon for å holde deg opptatt. Men selv om du ikke gjør det, kan du bruke Google Trends for å hjelpe deg å bli kreativ.

Når du holder deg med eksemplet ovenfor, kan du kanskje skrive et blogginnlegg med tittelen: «Hvordan Donald Trump bruker innholdsmarkedsføring.»

Med denne tittelen gir du målgruppen din målgruppe, samtidig som du utnytter kraften til et trendende emne. Det er det beste fra begge verdener.

Du trenger ikke erfaring eller mye tid for å bruke dette verktøyet. Bare skriv inn emnet og se hva Google spytter ut. Derfra kan du la dine kreative juice peke deg i riktig retning.

5. Google Regneark

Innholdsmarkedsførere trenger et system for registrering og sporing av data. Videre kan det være ganger når du vil dele denne informasjonen med andre teammedlemmer.

Jeg har funnet Google Sheets å være en av de enkleste og mest effektive måtene å registrere data, spore endringer og samarbeide med andre.

Her er et eksempel. Jeg blir ofte spurt om den beste måten å spore e-post kampanjer. Selv om det er mange programvareverktøy for dette, hvorav noen gir et høyt nivå av funksjoner, er det noen som ikke ønsker å skille seg ut med pengene.

Selv om Google Sheets kanskje ikke tilbyr den samme funksjonaliteten som disse verktøyene, er det fortsatt en av de beste måtene å forbli organisert på. Så lenge du er ombord med ideen om å oppdatere regnearket regelmessig, er det kraftig nok til å ha en positiv innvirkning på innsatsen til markedsføring av innhold.

Pro-tips: du kan også bruke Google Sheets til å lage en oppgaveliste, noe som er mest de fleste markedsførere stoler på. Selv med en grunnleggende liste, vil du alltid ha en klar ide om hva du trenger å oppnå.

image10

 

6. Gmail

En stor del av innholdsmarkedsføring er å komme i kontakt og holde kontakten med en rekke kontakter.

Det vil for eksempel være tidspunkter når du bruker timer på å dele et nytt blogginnlegg med påvirkere på din plass. Siden e-post er en av de beste måtene å gjøre det på, bør du være komfortabel med applikasjonen du bruker.

Gmail har lenge vært min favoritt e-postklient, i stor grad takket være den innebygde funksjonaliteten. Når det er sagt, er det mer enn det som møter øyet.

Jeg bruker en rekke plugins for å sikre at Gmail-kontoen min gjør akkurat det jeg trenger. For eksempel hjelper WiseStamp meg med å lage en tilpasset signatur. Sammen med dette bruker jeg FollowUp.cc, slik at jeg aldri glemmer å følge opp en viktig e-post relatert til mitt innholdsmarkedsføringsarbeid.

image00

Du trenger ikke å bruke Gmail som e-postleverandør, men jeg anbefaler på det sterkeste å gi det et nytt blikk, hvis du er åpen for å gjøre en endring. Med så mange plugins å velge mellom, bør du kunne tilpasse innboksen for å imøtekomme alle dine behov som innholdsmarkedsfører. Dette alene kan spare deg for mye tid og penger.

Pro-tips: selv om du foretrekker en annen e-postleverandør for daglig kommunikasjon med kolleger og klienter, kan du fremdeles bruke en Gmail-konto til å utføre mange aspekter av strategien for innholdsmarkedsføring.

 

7. Google My Business

For noen selskaper er dette ikke en stor sak. For andre, for eksempel lokale bedrifter, er dette ikke noe du ikke vil overse.

Med Google Min bedrift kan du enkelt få en gratis bedriftsoppføring på Google. Bedre ennå, dette gir deg muligheten til å gi en rekke informasjoner, inkludert, men ikke begrenset til, telefonnummer, adresse og virksomhetskategori.

Fordelene ved å bruke Google My Business inkluderer:

  • Muligheten til å sette virksomheten foran kunder som er interessert i hva du har å tilby.
  • Folk kan lære mer om bedriften din, basert på informasjonen du gir.
  • Bruk bilder for å vise hvordan bedriften din er unik.
  • Vis frem kundevurderinger.
  • Husk at det er mer innholds markedsføring enn å produsere blogginnlegg av høy kvalitet.

Tenk på ordet «innhold» et øyeblikk. Alt du skriver om selskapet ditt og / eller noe du kan dele med andre, er noe som kan være en stor del av innholdsmarkedsføringsplanen din.

Siden Google My Business-oppføringer er foran og midt i søkeresultatene, vil du sannsynligvis bruke dette som en del av strategien for innholdsmarkedsføring.

image08

 

8. Google Docs

Hvis du holder deg oppdatert med bloggen min, vet du at en ting er sant: Jeg gjør mitt beste for å publisere nye innlegg så ofte som mulig.

Det er mye som går ut på å lage blogginnlegg av høy kvalitet, så jeg søker alltid etter nye måter å forbedre effektiviteten min på.

Selv om jeg gjennom mange år har brukt mange verktøy for å forbedre effektiviteten, er Google Dokumenter fortsatt en av favorittene mine. Ikke bare er det gratis, men det er ekstremt enkelt å bruke. På toppen av dette er det mange funksjoner å eksperimentere med.

Her er noen av tingene som Google Docs gjør for meg, mens jeg jobber gjennom opprettelsen av et blogginnlegg:

  • Kontroller for stavefeil.
  • Gir en nøyaktig ordtelling.
  • Lar meg sette inn skjermbilder.
  • Gjør det enkelt å dele dokumentet med resten av teamet mitt, for eksempel redaktøren min.

Som du vet er en stor del av innholdsmarkedsføring innholdsoppretting. Hvis du skriver mye, må du forsikre deg om at du er 100% komfortabel med verktøyet du bruker. Det er andre alternativer der ute, slikt Microsoft Word, men Google Docs har vært mitt topp valg i mange år.

image01

9. Google Kalender

Hvordan organiserer du dagen din når det gjelder innholdsmarkedsføring? Hvilke grep tar du for å sikre at du maksimerer bruken av tiden din?

Google Kalender er et av de beste organisasjonsverktøyene, blant markedsførere. Det har ikke alle funksjonene som kan være inkludert i noen av de betalte verktøyene, men det gir mer enn nok til å holde deg på sporet til enhver tid. Her er noen av måtene jeg liker å bruke dette gratis verktøyet:

  • Lag arrangementer for de viktigste markedsføringsoppgavene.
  • Del tilgjengeligheten min med teammedlemmer.
  • For bedre å forstå “åpne flekker” i timeplanen min, da dette gjør at jeg kan få mest mulig ut av hver dag.

Jeg bruker ikke Google Kalender så ofte som noen av de andre verktøyene på denne listen, men det har definitivt tillatt meg å forbedre måten jeg organiserer dagen min.

Som noen som forstår kravene som stilles til en markedsføringspersonell, foreslår jeg at du ser på hva Google Kalender har å tilby. Det kan gi akkurat nok funksjonalitet til at du kan forbedre måten du opererer på.

image05

 

Konklusjon

Med mindre enn 50% av B2B-markedsførere som hevder at de er effektive innen innholdsmarkedsføring, sier det seg selv at det alltid er rom for forbedringer, fra søkeordforskning som kan øke søkevolumet ditt til å bruke søkeord med lang hale i blogginnleggene dine.

Personlig gleder jeg meg over hvert verktøy utviklet av Google. Noen er mer effektive og kraftige enn andre, men hver og en fortjener et nytt blikk.

Har du brukt noen av disse gratis Google-verktøyene for å forbedre innsatsen for markedsføring av innhold?
Sjekk ut det originale innlegget HER

/Ingrid

 

6 tips til bedre læringsutbytte

Det å lære kan beskrives som en varig endring i atferd som følge av nye erfaringer. Men hvordan får vi optimalt utbytte av læring? I samarbeid med Eirill Hoff har jeg laget en liste med 6 ulike tips som vi begge har tilegnet oss gjennom studieløpet, og i tillegg fått stort utbytte av. 

1. Research

Når man studerer på høyere utdanning kreves det at man er selvstendig og tar ansvar for din egen læring. Et tips til å få maks utbytte av læringen er å gjøre research om emnet du går gjennom. Det kan eksempelvis være å lese spennende artikler eller blogger som forteller emnet på en annen måte enn pensum bøkene. Dersom man vet hva foreleseren skal gå igjennom neste gang, kan man gjøre research på forhånd slik at man får en bedre forståelse i timen og er forberedt.

2. Lage effektive notater

Det er bevist at man lærer bedre når man skriver. Ved å ha en god notatteknikk kan du få maksimal utbytte av læringen. En felle mange ofte går i som student er å skrive for mye. Når man sitter i forelesningen er det ikke alltid like lett å vite hva som er vesentlig, og hva som ikke er det. Dermed kan man sitte igjen med side på side av unødvendige notater. Hva som er den beste metoden er individuelt, og dette må man prøve seg frem til. Men ved å skrive med tydelige mellomrom mellom ulike deler, og bruke forskjellige farger og overskrifter kan du få oversiktlige notater som kan brukes på nytt. Merk deg nøkkelord du vil fokusere på og lag lister. Ofte vil man skrive ned ordrett hva man prøver å lære, men du vil huske det bedre om du bruker egne ord.

3. Bruk Youtube for alt det er verdt

Youtube inneholder det meste av alt. Dersom du ønsker å få noe forklart er dette plattformen nettopp dette. Det finnes utrolig mange videoer med god informasjon og fakta, fra seriøse profiler til de litt mer amatør profilene. Hvis du for eksempel leser om et litt mindre spennende emne, kan jeg garantere deg at du finner innholdsrike og spennende videoer om det, gjerne med gøyale illustrasjoner.

4. Forklar til andre

Vi har alle vært der når foreleseren tilfeldigvis stiller deg et pensumrelatert spørsmål, og du kjenner nervøsiteten stige. Men ofte vil dette føre til at fokuset blir skjerpet og du faktisk prøver å huske hva han sa om dette tidligere i timen. Ved å forklare pensum til andre noe du prøver å lære selv lager du en enklere versjon av stoffet som du selv har nytte av. Du vet at du blir lyttet til og at mottakeren forventer at du skal gi en bedre forståelse for dem om temaet. Her får du også sjekket hva du egentlig husker fra læringen. 

5. Kollokviegrupper

Kollokviegrupper er noe alle blir kjent med i starten av studieløpet, og det er en fantastisk ressurs for økt læringsutbytte. Det som er viktig er å være i kollokviegruppe med de som har samme motivasjon som deg, og de som ønsker å sette av like mye tid til skole og lesing.

6. Blogginnlegg

Å skrive blogginnlegg er mye bedre enn notater! Å skrive ukentlige blogginnlegg gjør at man virkelig er nødt til å sette seg inn i stoffet, slik at man klarer å produsere en god faglig tekst. Man har også i bakhodet at folk skal lese det du selv skriver, og bruker enda mer tid på å gjøre best mulig research. Dette bidrar til at du selv lærer mye mer og får en dypere forståelse av pensum og det du skriver om. Blogging er for de fleste studenter veldig fjernt, og er mest sannsynlig ikke en del av fremdriftsplanene for de ulike emnene.
Og hvis du er en av dem som synes blogging og deling er skummelt – hvorfor ikke blogge for deg selv?

/Ingrid

OKR – Hvorfor implementere OKR i ditt team

OKR brukes for å sette ambisiøse mål og måle fremgang, hvor Google, Linkedin og Netflix, for å nevne noen, har implementert dette styringsettet. Også selskaper som Kolonial.no og Finn.no bruker systemet. OKR sies til å skape struktur og engasjement – til og med effektiviteten til ledere og ansatte.

I dette innlegget skal jeg gå gjennom hvordan OKR er med på å skape suksess, og i tillegg gå gjennom:

  • Hva er OKR?
  • Fordeler ved bruk av OKR
  • Hvordan lage gode objectives
  • Hvordan lage gode key results
  • Hva skiller OKR fra andre styringsverktøy?
Hva er OKR?

OKR står for objective og key results. Objective beskriver hva du ønsker å oppnå, og key results beskriver hvordan du skal nå målet. Det er altså et enkelt styringssett som benyttes i form av å sette høye mål. Fokus på fremdrift står sentralt i utarbeidelsen av OKR. Ved hjelp av OKR holder man fokus på de viktigste aktivitetene til enhver tid, og fordelene dette gir er mange.

Objective: Hva ønsker du å oppnå?

Key results: Hvordan har du tenkt å komme dit?

Teorien ved å besvare disse spørsmålene innad en organisasjon er at det vil skape prioriteringer og fokus, ved at ansatte tydeliggjør sine mål for alle i organisasjonen. Dette vil danne en transparent kommunikasjon mellom ansatte. I tillegg vil felles mål for alle innad en organisasjon bidra til høyere gjennomføringskraft, grunnet felles forståelse om en fremtidig plan. Forfatteren bak boken «Measure what matters», John Doerr, poengterer også at OKR er viktig for hvordan målene blir satt, utgjør den store forskjellen.

Noen fordeler ved bruk av OKR

Fleksibilitet:

OKR oppdateres hvert kvartal, og dette muliggjør raskere justeringer. Man oppnår også bedre tilpasning til endringer.

Tverrfunksjonelt samarbeid:

OKR deles på tvers av et selskap, hvor alle ansatte kan se hva andre jobber med. Dette kan for noen oppleves som ubehagelig, men som i gjengjeld fører til økt motivasjon og forbedrer samarbeid på tvers av team.

Redusert tid for å sette mål:

OKR er et enkelt system å forholde seg til. Denne målsettingsprosessen gjør det å sette mål raskere og enklere, noe som reduserer både tid og ressurser.

Tydelig kommunikasjon:

Enkelhet og gjennomsiktighet er to nøkkelord som beskriver OKR. Det gjør teamet i stand til å ha klare prioriteringer og forstå målene som blir satt. Tydelig kommunikasjon gjennom tverrfunksjonelt samarbeid tydeliggjør hva hver enkelt kan bidra med i prosessen.

Ansvar og engasjement:

Med OKR blir et team selv ansvarlige for å nå sine mål, noe som skaper gjensidige forpliktelser. Hvert selskap har som kjent sine suksesskriterier, og det blir opp til hvert team å bruke OKR for å nå disse kriteriene.

Hvordan lage gode objectives

Som nevnt tidligere i innlegget beskriver objective hva man ønsker å oppnå, og setter en klar retning for veien videre. En god objective bør derfor være kvalitativ og inspirerende, tidsbestemt og gjennomførbar uten å være avhengig av andre. Man kan også si at gode objectives på mange måter er avgjørende for å oppnå gode resultater individuelt og i team. OKR kan derfor sies å være et fantastisk verktøy for økt motivasjon og innsats, for å nå fastsatte mål. Når det kommer til gode objectives er det å sikte høyt og gå utenfor komfortsonen det som gjelder!

Grunnarbeidet bak et godt objective – i korte trekk:
Kvalitativ og inspirerende

Det finnes ingen fasit på hva som er det «perfekte objective» for hvert team. Ledere og ansatte i ulike team responderer ulikt på hvilke ord og språk som brukes. Men det som er felles for alle typer objectives og team for å oppnå suksess, er at det skal gi en følelse av tilhørighet mot et felles mål.

Tidsbestemt

Gode objectives er alltid tidsbestemt og bør være gjennomførbar i løpet av en valgt periode. Hvor lang perioden skal være kommer an på objectivet (ambisjonen). Dersom det tar et år før ambisjonen er nådd, faller det under en langsiktig strategi. Gode objectives blir derfor som oftest gjennomførbare i løpet av kvartalet.

Gjennomførbart alene

Med et godt objective er hensikten å ikke være avhengig av andre teammedlemmer for å gjennomføre ambisjonen. Ambisjonen som blir satt for eksempelvis et kvartal skal derfor kunne gjennomføres uten forsinkelser på bekostning av andre i teamet.

Det som også er viktig å poengtere er at mange vil «prøve og feile» med sine ambisjoner. Målene skal settes opp på en måte som gir utfordringer til teamet. Dersom teamet oppnår målet perfekt og grundig hvert kvartal, betyr dette at ambisjonene er satt for lavt. Det må derfor finnes en balanse mellom fullt oppnåelige mål, og «aldri i livet om dette er gjennomførbart» mål. Å gi teamet mål som de kan strekke seg etter vil gi utrolige resultater!


Hvordan lage gode key results

Som nevnt tidligere er key results veien for å nå ambisjonen (objective) man har satt seg.
Antall key results varierer fra team til team. For noen vil det å konsentrere seg om eksempelvis 5 key results være mye å holde styr på. Uansett om et team baserer seg på 2,3 eller 5 key results, er det dessuten viktig å ha konkrete og handlingsorienterte nøkkelresultater. Nøkkelresultatene skal på lik linje som objectives gi utfordringer til teamet

Viktige spørsmål man bør stille som sikrer effektive key results
  • Holder nøkkelresultatet seg til SMART? (Spesifikt, målbart, handlingsbart, relevant, tidsbundet)
  • Er KR et resultat og ikke bare nok en oppgave / aktivitet?
  • Hjelper KR med å oppnå målet det tilhører?
  • Er det identifisert en tidslinje for KR?
  • Tilhører KR enten en strekning eller en operativ målkategori?
  • Er KR viktig nok til å vises i topp 5 KR-er for målet?

OKR – et eksempel

Her et eksempel på OKR, som ble laget i forbindelse med utvikling av nettbutikk.

Våre OKR´s blir oppdatert ukentlig, noe som sikrer kontinuerlig fremdrift og sørger for økende motivasjon for å nå målene.

Objective:

Skape og drifte en velfungerende og brukervennlig nettbutikk, fra første møte med nettsiden til varen kommer frem til kunden.

KR1: Få i gang følgergruppe i sosiale medier (150 følgere) (5/10)

KR2: Få 20 abonnenter på nyhetsbrev (4/10)

KR3: 300 besøkende på nettsiden (6/10)

KR4: 50 salg på nettbutikken dette kvartalet (6/10)

KR5: Få i gang en annonsekampanje på Facebook/Google Ads (5/10)

 

Hva skiller OKR fra andre målstyringsett?

Det finnes en rekke ulike styringsverktøy brukt av organisasjoner og team, blant dem er KPI (Key performance indicator). KPI er populært og flittig brukt, så hva skiller disse to systemene fra hverandre?

På overflaten kan det tenkes at KPI og OKR er nokså like, og mange vil nok dele den tankegangen. Men i realiteten er det forskjeller som skiller disse to.

KPI:
  • Oppnåelige mål
  • Kvantitave mål
  • Indikator for nøkkelytelse
  • Produksjonsorientert
OKR:
  • Ambisiøse mål
  • Kvalitative mål
  • Motiverende
  • Vekstorientert

Den overordnede forskjellen mellom disse to er hvordan målene blir laget. KPI mål er vanligvis veldig oppnåelige og representerer det vesentlige resultatet av et spesifikt prosjekt som allerede foregår. Mens OKR på sin side, har mål som er ambisiøse og aggressive. Selv om både KPI og OKR brukes som ytelesesmål, fokuserer KPI på kvantifisering av mål og resultater på et operativt nivå. Mens OKR retter fokuset mer på prioriteringer på et strategisk nivå.

Kan KPI og OKR systemene brukes sammen?

Svaret er ja. OKR systemet har mer dybde for større planer enn hva KPI har, og gir mulighet for å være kreativ i målplanleggingen. Så, hvis du har en bred visjon for selskapet ditt – er OKR veien å gå. Likevel bør OKRer og KPIer brukes sammen. For å se hva som funker og ikke funker for et spesifikt mål, og eventuelt hva som hindrer suksessen, er det viktig å måle ytelse, noe KPI systemet sørger for.

Lyst til å lære mer?

I denne videoen forteller John Doerr om hvordan det å sette de rette målene, kan skille suksess fra fiasko.

/Ingrid

 

Kilder:

OKR – et system for gjennomføring

Hva er et godt OKR «objective»(ambisjon)?


https://weekdone.com/okr-comparison/okr-vs-kpi/

 

E-postmarkedsføring – et viktig salgsverktøy

Vi har nå begynt med den tredje modulen i valgfaget digital markedsføring, og Karl Philip står klar for å lære oss om e-varehandel. I forbindelse med eksamen i dette modulen skal vi utarbeide en nettbutikk. Hvordan man går frem i form av å skape sin egen nettbutikk, fikk vi god innføring om fra to tidligere studenter på studiet, Ola og Marius. De delte sine erfaringer og nyttige tips om hvordan de utformet deres nettbutikk, brisen.

Ola og Marius tok oss gjennom en rekke viktige faktorer som inngår i skapelsen av en nettbutikk. Men de la også vekt på viktigheten av å markedsføre seg selv tidlig, for å skape engasjement – og ikke minst hvordan dette kan ha påvirkning på salget. Èn av markedsføringsstrategiene som Ola og Marius benyttet seg av er e-postmarkedsføring. 

Hva kan oppnås ved e-postmarkedsføring?

E-postmarkedsføring er en prosess hvor man retter markedsføringen mot en bestemt målgruppe og kunder gjennom e-post. Markedsføring via e-post gir bedriften en mulighet til å gi abonnenter og kunder informasjon på en kostnadsfri og rask måte. Et ukentlig nyhetsbrev til kunder bidrar til salgsøkning, men kan også gi et grunnlag for gode kunderelasjoner.

Når brukes e-postmarkedsføring?

Bygge relasjoner:

For nyetablerte nettbutikker er e-postmarkedsføring et godt utgangspunkt for å markedsføre seg selv, og bygge relasjoner med kundene. I tillegg er det enkelt å nå ut til mange personer, gitt at kundene har meldt seg opp til nyhetsbrev. Nyetablerte nettbutikker kan eksempelvis tilby 10 prosent avslag ved påmelding til nyhetsbrev, eller andre goder som vekker en interesse hos kunden. E-postmarkedsføring er dessuten en  god måte å bevare eksisterende kunder på, og ukentlige nyhetsbrev bidrar til å holde bedriften i kundens referanseramme.

Øk merkevarebevissthet:

E-postmarkedsføring brukes også for å holde bedriften og dets produkter top-of-mind når kunden skal foreta et kjøp. Eksempelvis kan en e-post med nyheter eller anbefalte produkter, vekke et behov hos kunden, eller påminne kunden om produktene som tilbys.


Markedsfør innholdet ditt:

E-postmarkedsføring brukes også for å dele relevant innhold eller nyttige brukerfordeler. For en nettbutikk som selger klær og andre moteartikler, vil innholdsmarkedsføringen eksempelvis rette seg mot hvilke nøkkelplagg man bør ha i klesskapet sitt.

 

Hubspot viser til følgende fordeler ved e-postmarkedsføring:
  • Med 3,8 milliarder e-postbrukere verden over, er e-postmarkedsføring en effektiv og rask måte å nå kundene på.
  • Èn e-post genererer ca 400 kroner for hver krone som brukes, altså en avkastning på 3800%.
  • To tredjedeler av kundene har foretatt et kjøp som et direkte resultat av e-postmarkedsføring.
  • Kun 20 prosent av leads som blir sendt direkte til kjøp er ved det tidspunktet klare til å
    gjennomføre et kjøp, noe som betyr at de først behøver å pleies i form av e-poster og godt innhold.
  • I form av kjøp av kunder er e-post 40 ganger mer effektiv enn Facebook og Twitter kombinert.
  • E-postmarkedsføringens største fordel er at man selv eier kanalen. Ser man bort fra enkelte regler som må overholdes, kan ingen eksterne enheter som kan påvirke hvordan, hvorfor eller når du når ut til kundene.

/Ingrid

 

Lenker:
https://blog.hubspot.com/marketing/email-marketing-guide

 

 

 

 

 

 

FNs bærekraftsmål og SAS

 SAS og deres arbeid mot bærekraft

I modul 2 av valgfaget Digital markedsføring, har vår foreleser Cecilie Staude gitt oss en oppgave der vi skal velge en organisasjon som har fokus på FNs bærekraftsmål. Jeg, sammen med Eirill Hoff  har valgt å se nærmere på flyselskapet SAS, og hvordan de arbeider mot å nå sine bærekraftsmål.

Hvorfor SAS?

Det har lenge vært mye snakk om fly som transportmiddel, og dets påvirknings på miljøet. Luftfart spiller en stor rolle innen transport, både for folk og næringsliv. Mennesker generelt har fått økt bevissthet rundt klima-, og miljø, og konsekvensene i sammenheng med luftfart.
SAS – Scandinavian Airlines, er et skandinavisk flyselskap som driver multinasjonalt i Norge, Sverige og Danmark. SAS flyr over store deler av Europa, Nord-Amerika, Asia og Midtøsten. I følge SAS Annual and sustainability rapport, flyr selskapet 30 millioner passasjer årlig.


Skjermdump fra Nho reiseliv. Figuren viser CO2-utslipp fra alle flyreiser inn og ut av Norge.

FNs bærekraftsmål

SAS jobber mot og fokuserer på en rekke av FNs bærekraftsmål, blant annet mål. 5 om likestilling mellom kjønn og mål 8. om anstendig arbeid og økonomisk vekst. SAS fokuserer også på mål 12. om ansvarlig forbruk og produksjon og 13. om å stoppe klimaendringene. De to sistnevnte er svært bransjerelevante, ettersom flytrafikk er ansvarlig for store mengder Co2 utslipp og andre klima-, og miljøpåvirkninger.

Flytrafikken opplever kontinuerlig vekst, noe som skaper utfordringer når det gjelder klimagassutslipp og andre miljøkonsekvenser. Men på den positive siden ser vi at utslippene per enkelt passasjer reduseres.
I 2016 ble Oslo lufthavn den første internasjonale lufthavn i verden som tilbyr biodrivstoff til alle flyselskap som fyller drivstoff.
Også ved bruken av CO2-avgift og kvoteplikt til å redusere klimagassutslippene, reduseres utslippene.

Det er en spennende tid for luftfart og hvordan flyselskaper vil håndtere de ulike problemene særlig knyttet til utslipp og miljøkonsekvenser. Ny teknologi, nye fly og biojetdrivstoff og satsing på en mer effektiv flytrafikk er noen av faktorene som vil kunne bidra til en mer klima, -og miljøvennlig luftfart.

Kilder:

https://www.nhoreiseliv.no/contentassets/e630f86bfe2d4e028f6903d81bce6fd5/klimaregnskap-for-norsk-reiselivsbransje.pdf

https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/luftfart/tiltak-for-a-redusere-klimagassutslipp/id2076453/

https://www.sasgroup.net/investor-relations/financial-reports/annual-reports/sas-annual-and-sustainability-report-fiscal-year-2019/

 

 

 

Refleksjonsnotat

Nå er første delen av kurset med vår foreleser Arne Krokan over, og jeg sitter igjen med ny kunnskap og bevissthet på mange områder. Gjennom kurset har vi gått gjennom flere interessante temaer, men noen vekket særlig min interesse.

Kunstig intelligens, eller AI, er et tema som vi ble introdusert til nokså tidlig i undervisningen, men som jeg fortsatt interesserer meg for den dag i dag. AI er et begrep jeg var kjent med, men var allikevel ikke klar over hvor stor betydning det har i min hverdag, og i selskaper verden over. Hvordan kunstig intelligens blir brukt i alt fra jobbintervjuer og kundeservice, til å ta over vanlige jobber – og gjøre de automatiserte.

Det som har fungert som en rød tråd gjennom kurset, er hvordan samfunnet endres av ny teknologi og hvordan utfordringer vokser seg større og større på grunn av dette. Utviklingen fra et industrisamfunn til en digitalt samfunn har ikke vært uten bekostninger, men mulighetene og gevinstene det gir – er virkelige «game changers» for samfunnet vårt. 

Etter dette kurset sitter jeg igjen med kunnskap om hvordan utvikling av ny teknologi endrer samfunnet. Kurset har også gjort meg mer bevisst på hvilke muligheter som ny teknologi kan medføre, og hvor stor påvirkning det har på hvordan vi lever som enkeltindivider og samfunnet som helhet.