Slik oppretter du din egen nettbutikk – enkelt og greit!

10. juni 2020
10. juni 2020 ingridhammer

Dette innlegget er skrevet i samarbeid med mine to medstudenter, Ajsa og Eirill. Dette semesteret har vi jobbet sammen om å opprette vår egen nettbutikk, som en del av eksamen i E-varehandel. I forbindelse med dette, har vi laget en oversikt som viser hvor enkelt det faktisk kan være å sette opp en nettbutikk. Dette er del 1 av oversikten. Del 2 kan du lese videre på bloggen til Ajsa.

 

Fra kladd til start 

Når vi fikk utdelt eksamensoppgaven startet vi med felles idémyldring. Det vi var helt sikre på, var at vi ønsket å opprette en nettbutikk hvor vi kunne tilby produkter som vi selv hadde kjøpt og ikke minst produkter som vi hadde en interesse for. Vi fikk tidlig beskjed av foreleserne om at det er en god idé å »finne et problem og la produktet/tjenesten deres være løsningen». Vi i gruppen hadde en felles interesse for organisering, men følte at det norske markedet manglet en helnorsk nettbutikk hvor man kun ne bestille organiseringsprodukter hjem til seg. Dermed kom vi opp med konseptet »Enkel Organisering» hvor vi skulle tilby produkter som skulle bidra til at man enklere kunne holde orden i hjemmet. Når ideen er på plass, er det på tide å sette mål for videre håndtering.

 

Målsettinger og OKR

Neste steg var å sette opp målene våre for prosessen. For å gjøre dette brukte vi styringssettet OKR (Objective Key Results). OKR er styringssettet som benyttes for å sette høye mål, sikre kontinuerlig fremdrift og holde fokus på de viktigste aktivitetene til enhver tid (Inevo, 2018). For å være oppdatert på hvordan man ligger an i arbeidet for å nå målene som er satt, er det veldig viktig å rapportere ukentlig.

Kort fortalt handler OKR om å besvare to enkle spørsmål:

  1. Objective: Hva ønsker du å oppnå?
  2. Key Results: Hvordan skal du oppnå dette?

Under ser dere et eksempel på hvordan man kan velge å sette opp OKR:

Skjermdump fra egen oppgave

Valg av plattform og domene

Det er mye man kan velge mellom når man skal velge plattform. Vi ble introdusert for WooCommerce og Shopify. For oss falt valget på Shopify med en gang. Vi hadde snakket med tidligere studenter om deres erfaringer, og de aller fleste anbefalte Shopify på grunn av at denne plattformen var så oversiktlig og brukervennlig – noe vi satte stor pris på da vi hadde null erfaring på dette området.

For å gi nettbutikken et litt mer profesjonelt preg, valgte vi også å kjøpe eget domene. Dette kunne man gjøre enten via webhuset.no eller pro.isp, hvor vi valgte å gå for sistnevnte. Prosessen med å skaffe eget domene var veldig enkel og grei, men det tok et par dager før det ble koblet til nettbutikken. Den største fordelen med eget domene var at vi slapp å ha nettbutikkens navn etterfulgt av myshopify.com, og da det kostet oss kun 7 kr var vi heller ikke i tvil. Det ble eget domene – enkelorganisering.no.

 

Velge betalingsløsning

Neste steg var å finne riktig betalingsløsning for vår butikk. I gjesteforelesninger med tidligere studenter fikk vi presentert noen versjoner vi kunne velge mellom. Da vi valgte Shopify kunne vi velge mellom Paypal Express, tredjepartsleverandører, alternative og manuelle betalingsmetoder.

Valget falt på tredjepartsleverandøren Stripe. Shopify har i utgangspunkt sin egen betalingsløsning som heter Shopify Pay, som er enkel i bruk hvor man også slipper å sette opp konto og koble den videre til Shopify. Ulempen var at den var forbeholdt enkelte land, og inkluderte ikke Norge.

For å kunne tilby Stripe til kundene måtte vi sette opp en konto på deres egne nettside, deretter måtte vi koble den til nettbutikken vår og godkjenne Stripe som betalingsløsning hos Shopify. Stripe er en enkel løsning som tilbyr betaling gjennom Visa, Mastercard, Apple Pay og American Express. Alle betalingene tar transaksjonsgebyr med prosentsatser, og utbetalingen kan ta opp til 7 dager.

/Ingrid

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *