Organisk søk Vs. Betalt søk

7. juni 2020
7. juni 2020 ingridhammer

Vi er alle godt kjent med søkemotorer for å finne frem til informasjonen vi ønsker, enten det er søk gjennom Google, eller søkemotorer som Yahoo og Bing. Søkemotorene filtrere blant utallige treff, og finner de mest relevante treffene på dine søkeord. Men har du noen gang lurt på hvorfor noen treff rangerer høyere enn andre? Vi skiller gjerne mellom organisk og betalt søk – hva er forskjellen og hvordan fungerer det i praksis?

Organisk søk

Organisk søk, også kjent som naturlig søk, viser til ubetalte søkeresultater. Organiske søkeresultater er med andre ord basert på relevans for brukerens søk, lenker og domeneautoritet og andre organiske rangeringsfaktorer.

Organisk søk er i prinsippet det samme som søkemotoroptimalisering (SEO). I motsetning til betalte annonser, eller søkemotormarkedsføring, kan man ikke betale for å komme høyere opp i søkeresultatet. SEO handler om å lage innhold som fortjener en høyere plassering basert på kvalitet og relevans.

Fordeler ved organisk søk

1. Koster ingenting

I sammenligning med betalt søk, har organisk søk null forhåndskostnader. Alt du trenger med organisk søk er tid, hvor tiden går ut på å utforske hvilken strategi man skal bruke, for å lage optimalisert innhold.

 

2. «Return of investment»

Når det gjelder organisk søk kontra betalt søk, vil avkastning på investering (return of investment) være et viktig moment. Uansett kanal, enten det er organisk søk, sosialt eller betalt søk, vil man ha avkastning på innsatsen. For eksempel vil det å optimalisere nettstedet ditt for organisk søk, gi en svært god avkastning. Flertallet av markedsførere vil nok være enige i at SEO (Search engine optimization) er et svært godt verktøy å bruke.

3. Øker troverdigheten

Fra brukerens synspunkt kan organisk søk ​​øke troverdigheten til et nettsted. Enten en person søker etter sandaler for en ferie, eller pålitelig programvare for en bedrift, vil nettstedet gi et positivt førsteinntrykk dersom det vises øverst i organiske søkeresultater. Dersom et nettsted dukker opp i flere organiske søkeresultater, vil det trolig også øke brukerens merkevarebevissthet for akkurat det nettstedet.

4. Tiltrekke relevante brukere

Når man ser på organisk søk kontra betalt søk, vil mange være enige om at organisk søk hjelper bedriften ved å nå interesserte brukere. Organisk søk ​​lar også bedrifter dra nytte av innholdsmarkedsføring. En undersøkelse viser at 70% av brukere foretrekker å bli kjent med selskaper gjennom artikler kontra annonser. Med organisk søk, gjerne med en  konkurransedyktig SEO-strategi – kan bedriften høste flere fordeler. Man kan bygge tilstedeværelse på tvers av søkeresultater, skrive og publisere nyttig innhold for publikum og kjøre senere kjøp, butikkbesøk, tilbudsforespørsler og mer.

Betalt søk

 

Som nevnt ovenfor er betalte søk en effektiv måte å komme høyere opp i søkeresultatet. Du har kanskje lagt merke til annonsene som vises øverst i søketreffslisten, som vanligvis består av 3 annonser. Og det er nettopp disse oppføringene vi kaller for betalte søk, altså betalte annonser.

Fordeler ved betalt søk

1. Betalt søk genererer øyeblikkelige resultater

I sammenligning av organiske søk versus betalte søk, får betalt søk et løft med behandlingstid. Når selskapet ditt annonserer via betalte kanaler, kan du se resultater så snart annonsene dine blir publisert. I de fleste tilfeller vil annonseringsplattformer som Google Ads eller Facebook Ads godkjenne kampanjene og annonsene dine i løpet av få minutter. Offisielt gir hver plattform godkjenning innen 24-72 timer.

Den raske godkjenningstiden, pluss maksimal visning eller tilstedeværelse av annonsene, hjelper bedriften med å få umiddelbare resultater. Enten du ønsker å tjene klikk, tilbudsforespørsler, kjøp, visninger eller en annen handling, vil du ofte se resultater umiddelbart. Denne fordelen kan hjelpe selskapet ditt enormt, spesielt hvis resultatene gir inntekter.

2. Betalt søk tilbyr nøkkelorddata for SEO

Når du annonserer på nettet, mottar du nyttige brukerdata, inkludert: nøkkelord, plassering, alder osv. Søkeorddata er en stor fordel med en SEO-strategi. Med søkeorddata fra de betalte kampanjer, kan man lage helt nytt innhold for å målrette mot disse søkeordene. Det vil si at dersom man tjener mye fra et bestemt nøkkelord gjennom klikk og konverteringer, kan man bestemme seg for å opprette en serviceside dedikert til det søkeordet. I tillegg vil en høy rangering på førstesiden generere nye potensielle kunder og inntekter.

3. Betalt søk tiltrekker seg kjøpeklare brukere

I de fleste strategier fokuserer betalte søk på publikumsmedlemmer med en transaksjonell intensjon. Disse brukerne vil for eksempel kjøpe et produkt eller trenger å finne en tjenesteleverandør. De er klare til å kjøpe. Alt de trenger er veibeskrivelse til et anerkjent selskap som tilbyr det de trenger, og du kan påta deg den rollen med betalt søk.

Å målrette annonsene dine mot kjøpeklare brukere og transaksjonssøk hjelper bedriften din med å gi umiddelbare resultater og inntekter. Det er grunnen til at transaksjonelle søk ofte kommer med høyere annonseringskostnader. For å få de beste resultatene, kan du overvåke annonsebudene og kostnadene for å sikre at du får avkastningen og resultatene du ønsker.

/Ingrid

 

Lenker

The Difference between Organic and Paid Search Engine Results

https://www.webfx.com/internet-marketing/organic-search-vs-paid-search.html

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *