Growth Hacking

24. mai 2020
24. mai 2020 ingridhammer

Growth Hacking er et begrep som ble introdusert av Sean Ellis, grunnleggeren og CEO av GrowthHackers i 2010. Growth Hacking brukes ofte i relasjon med nyoppstartede bedrifter som trenger vekst, på kort tid og med lite penger. Så hva er egentlig Growth hacking og hvordan fungerer det i praksis?

Hva er growth Hacking?

Målet med growth hacking er i all hovedsak å anskaffe så mange brukere eller kunder til din nettbutikk eller blogg, på kortest mulig tid og på billigst mulig måte. Growth hacking blir dessuten brukt av eksisterende bedrifter eller plattformer, for å booste veksten.

I følge Ellis blir kjerneelementene i growth hacking beskrevet slik:

  • Et tverrfunksjonelt team som kombinerer ferdigheter i markedsføring og teknisk produktutvikling.
  • Bruk av kvalitative og kvantitative data for å få innsikt i brukeratferd og preferanser.
  • Testing i høyt tempo og bruk av strenge beregninger for å evaluere og handle på vegne av resultatene.
Strategiene som blir brukt innenfor growth hacking er vanligvis:
  • Innholdsmarkedsføring
  • Produktmarkedsføring
  • Annonser/Reklame
Growth hacking vs. Growth marketing

Selv om begrepene growth hacking og growth marketing blir ofte brukt om hverandre, eksisterer det likevel et skille mellom dem. Growth hacking, eller veksthacking handler ikke bare om kundetilskudd, men fokuserer også på kundeaktivering, bevaring av kunder og generering av inntekt.

Det er også verdt å nevne her at selv om mange mennesker knytter growth hacking til spesifikke taktikker som Google Ads og A / B-testing, vil den opprinnelige definisjonen antyde at ethvert «eksperiment» som resulterer i rask inntektsvekst, kan betraktes som growth hacking.

Growth marketing, eller Vekstmarkedsføring kan derimot beskrives som en systematisk prosess som kombinerer strategisk merkevaremarkedsføring med taktisk ytelsesmarkedsføring for å skaffe de rette kundene, og hjelpe dem til å bli så vellykkede at de vil kjøpe igjen, kjøpe mer og fortelle andre.

Eksempler

Det er flere suksesshistorier man kan dra frem som eksempler i verdenen om growth hacking. Hvis vi skal se på noen, er airbnb, dropbox og hotmail gode eksempler. AirBnB tok i bruk Craigslist for å finne og rette markedsføring mot folk som lette etter rimelig overnatting. Hotmail på sin side la til en enkel funksjon til hver utgående e-post som oppfordrer folk til å registrere seg for en ny konto. Og så kan man se på Dropbox, som belønner sine eksisterende brukere med ekstra lagring på sine enheter, mot at brukerne inviterer nye.

/Ingrid

Lenker:

https://www.advanceb2b.com/blog/growth-hacking-vs-growth-marketing

Growth Hacking

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *