9 gratis verktøy som enhver innholdsmarkedsfører bør bruke

16. mai 2020 ingridhammer

For denne ukens blogginnlegg fikk vi i oppgave å finne et velskrevet dybdeinnlegg på engelsk og oversette det til norsk. Dybdeinnlegget jeg skal skrive om på norsk er skrevet av Neil Patel, co-founder av NP digital og Subsribers .
Innlegget tar i hovedsak for seg Googles verktøy, og beskrives av Patel som verktøy alle innholdsmarkedsførere bør kjenne til. Innholdet i dette innlegget fanget oppmerksomheten min, mye på grunn av artikkelens innhold kan i stor grad relateres til emnet digital markedsføring.

9 gratis Google-verktøy som alle innholdsmarkedere bør bruke

Anser du deg selv som en proff innen innholdsmarkedsføring?

Uansett hvor mye erfaring du har, eller hvor mye du har oppnådd tidligere, finnes det fremdeles mange måter å øke ytelsen din på.

Sosiale medier, akkurat det rette søkeordverktøyet, Googles nøkkelordplanlegger, som sikrer søkeordet ditt – alt kan ha stor innvirkning på volumet og suksessen din som innholdsmarkedsføringsproff.

Den gode nyheten er at med noen få ekstra implementeringer, kan du styrke ytelsen enda mer.

Mange ser på Google som ikke noe mer enn en søkemotor. Og selv om det ikke er noe galt med ønsket om en topp-plassering i søkeresultatene, er det noen trinn man må gjennom for å nå dette målet. Når det gjelder innholdsmarkedsføring, vil verktøyene og strategiene du bruker, ha stor innvirkning på sluttresultatet.

Dette innlegget vil forhåpentligvis endre tilnærmingen din til innholdsmarkedsføring, enten du er en nybegynner eller sitter på mange års erfaring.

Nedenfor skal jeg diskutere 10 gratis Google-verktøy som alle innholdsmarkedsførere bør bruke. Det kan hende at du ender opp med å ikke bruke alle verktøyene, og noen av disse verktøyene passer kanskje ikke din markedsføringsstrategi. Likevel er jeg trygg på at du finner en eller to som kan endre tilnærmingen din til det bedre.

1. Google AdWords: Nøkkelord planlegger

Søker du etter et verktøy som hjelper deg finne og rette de beste søkeordene for din bedrift?

Selv om det er mange å velge mellom, som alle tilby noe unikt, er Google Keyword Planner en av de beste måtene å foreta et nøkkelordsøk på.

Dette gratis verktøyet er veldig lett å like, en av grunnene er at det er ekstremt enkelt å bruke. Som en innholdsmarkedsfører bør du alltid søke etter nøkkelord som kan gi nettsiden din eller blogg innlegget ditt et boost.

Mitt beste forslag for bruken av dette verktøyet er enkelt: eksperimenter, eksperimenter og så eksperimenter enda litt til…

Til mer søk du foretar, jo mer vil du forstå hvordan verktøyet fungerer. I tillegg vil multiple søk gi deg en bedre forståelse over hvilke nøkkelord som er best egnet for din nettside.

For eksempel vil «innholdsmarkedsføring» være ditt foretrukne nøkkelord, og i en perfekt verden ville du ha rangert på toppen av Google ved bruk av akkurat dette nøkkelordet. Dette vil imidlertid være svært vanskelig å oppnå, og dessuten finnes det mer langvarige nøkkelord som kan øke dine søkeresultater.

Google Adwords hjelper det med akkurat dette:

Ved å ha dette i tankene, vil du ha en bedre forståelse av hva man bør gjøre i neste steg. Og kanskje vil «b2b markedsføring» være et nøkkelord som egner seg i et fremtidig blogginnlegg?

Sett fra utsiden kan Google Keyword Planner sees som et helt ordinært verktøy, men faktumet er at verktøyet tilbyr det en innholdsmarkedsfører trenger for å avdekke nøkkelord som kan forbedre søkeresultatet.

2. Google Analytics

Hvilke typer mål har du satt deg for strategi for innholdsmarkedsføring?

Hvis du ikke vet svaret på dette spørsmålet, er det nå på tide å ta et skritt tilbake og vurdere situasjonen din på nytt.

Hvis du allerede har satt deg noen mål, er det en god sjanse for at mange av dem er basert på søkemotorresultater og relatert statistikk. I så fall må du bli kjent med den indre funksjonen til Google Analytics.

Det er ingen som bruker Google Analytics på samme måte, men det er flere ting du bør vurdere – selv om du er en profesjonell innen innholdsmarkedsføring.

Google Analytics gir deg blant annet et øyeblikkelig bilde av hvordan din nettside eller blogg presterer over en bestemt periode.

Disse tallene på blant annet brukere og sidevisninger vil gi deg en klar idé om du er på rett spor for å nå målene du har satt deg for din plattform. Videre kan du navigere deg gjennom Analytics for å finne mer utdypende data.

image11

Når du klikker deg gjennom til hver seksjon, vil du finne deg selv å grave dypere og dypere. For eksempel liker jeg alltid å sjekke ut toppsidene mine for en bestemt periode.

image09

Dette gir meg en klar ide om hva som fungerer og hva som ikke er, med hensyn til emnevalg, typen innhold jeg leverer og om leserne fortsatt er interesserte i hva jeg har å si.

Jo mer du bruker Google Analytics, jo lettere er det å fokusere tiden din på dataene som har størst innvirkning på nettstedet ditt.

3. Google Search Console

På mange måter som Google Analytics, er tiden du bruker med dette gratis verktøyet ikke bortkastet.Det er så mye å lære av Google Search Console. Du kan snart finne deg selv til å bruke timer på å kombinere data.I tillegg til å gjennomgå den generelle helsen til nettstedet ditt, er det flere andre ting du kan gjøre med dette verktøyet.
Mine favoritter er alle listet opp under rullegardinlisten Søketrafikk:

 

image03

For eksempel lar Search Analytics deg raskt analysere ytelsen din på Google Søk.image04

Hvis du noen gang har lurt på hvordan søkeordene dine presterer, kan du klikke på Posisjon-boksen for å lære mer. Dette vil vise deg den gjennomsnittlige plasseringen for alle nøkkelordene som vises i Google Søk.

image12

Innholdsmarkedsførere bør bli kjent med alt Google Search Console kan gjøre for dem. Selv om du bare bruker den til å spore noen få viktige beregninger, er det vel verdt det i det lange løp.

4. Google Trends

Synes du det er vanskelig å kontinuerlig generere nye ideer til bloggen din og andre muligheter for markedsføring av innhold?

Det er ingen som benekter det faktum at søkemotorgigantens nøkkelordplanlegger kan gi deg hundrevis av nøkkelord relatert til din virksomhet og bransje. Likevel er dette ikke alltid godt nok når det gjelder å lage overbevisende innhold. Med andre ord? Du trenger en annen måte å utføre søkeordundersøkelser på.

Dette er grunnen til at jeg gjør det til en vane å sjekke Google Trends, når jeg ideer om nye bloggideer.

Med dette verktøyet kan du utforske ethvert emne for å se hva som trender. Du kan også se «historier som nå er trender», for å se om det er noe som samsvarer med bransjen din og den tilnærmingen du vil ta.

For eksempel er de kommende presidentdebatene helt sikkert varme temaer.

image13

Er det en måte å knytte dette inn i bloggen din eller annen innsats for markedsføring av innhold?

Hvis du skriver om politikk, vet du at det vil være rikelig med informasjon for å holde deg opptatt. Men selv om du ikke gjør det, kan du bruke Google Trends for å hjelpe deg å bli kreativ.

Når du holder deg med eksemplet ovenfor, kan du kanskje skrive et blogginnlegg med tittelen: «Hvordan Donald Trump bruker innholdsmarkedsføring.»

Med denne tittelen gir du målgruppen din målgruppe, samtidig som du utnytter kraften til et trendende emne. Det er det beste fra begge verdener.

Du trenger ikke erfaring eller mye tid for å bruke dette verktøyet. Bare skriv inn emnet og se hva Google spytter ut. Derfra kan du la dine kreative juice peke deg i riktig retning.

5. Google Regneark

Innholdsmarkedsførere trenger et system for registrering og sporing av data. Videre kan det være ganger når du vil dele denne informasjonen med andre teammedlemmer.

Jeg har funnet Google Sheets å være en av de enkleste og mest effektive måtene å registrere data, spore endringer og samarbeide med andre.

Her er et eksempel. Jeg blir ofte spurt om den beste måten å spore e-post kampanjer. Selv om det er mange programvareverktøy for dette, hvorav noen gir et høyt nivå av funksjoner, er det noen som ikke ønsker å skille seg ut med pengene.

Selv om Google Sheets kanskje ikke tilbyr den samme funksjonaliteten som disse verktøyene, er det fortsatt en av de beste måtene å forbli organisert på. Så lenge du er ombord med ideen om å oppdatere regnearket regelmessig, er det kraftig nok til å ha en positiv innvirkning på innsatsen til markedsføring av innhold.

Pro-tips: du kan også bruke Google Sheets til å lage en oppgaveliste, noe som er mest de fleste markedsførere stoler på. Selv med en grunnleggende liste, vil du alltid ha en klar ide om hva du trenger å oppnå.

image10

 

6. Gmail

En stor del av innholdsmarkedsføring er å komme i kontakt og holde kontakten med en rekke kontakter.

Det vil for eksempel være tidspunkter når du bruker timer på å dele et nytt blogginnlegg med påvirkere på din plass. Siden e-post er en av de beste måtene å gjøre det på, bør du være komfortabel med applikasjonen du bruker.

Gmail har lenge vært min favoritt e-postklient, i stor grad takket være den innebygde funksjonaliteten. Når det er sagt, er det mer enn det som møter øyet.

Jeg bruker en rekke plugins for å sikre at Gmail-kontoen min gjør akkurat det jeg trenger. For eksempel hjelper WiseStamp meg med å lage en tilpasset signatur. Sammen med dette bruker jeg FollowUp.cc, slik at jeg aldri glemmer å følge opp en viktig e-post relatert til mitt innholdsmarkedsføringsarbeid.

image00

Du trenger ikke å bruke Gmail som e-postleverandør, men jeg anbefaler på det sterkeste å gi det et nytt blikk, hvis du er åpen for å gjøre en endring. Med så mange plugins å velge mellom, bør du kunne tilpasse innboksen for å imøtekomme alle dine behov som innholdsmarkedsfører. Dette alene kan spare deg for mye tid og penger.

Pro-tips: selv om du foretrekker en annen e-postleverandør for daglig kommunikasjon med kolleger og klienter, kan du fremdeles bruke en Gmail-konto til å utføre mange aspekter av strategien for innholdsmarkedsføring.

 

7. Google My Business

For noen selskaper er dette ikke en stor sak. For andre, for eksempel lokale bedrifter, er dette ikke noe du ikke vil overse.

Med Google Min bedrift kan du enkelt få en gratis bedriftsoppføring på Google. Bedre ennå, dette gir deg muligheten til å gi en rekke informasjoner, inkludert, men ikke begrenset til, telefonnummer, adresse og virksomhetskategori.

Fordelene ved å bruke Google My Business inkluderer:

  • Muligheten til å sette virksomheten foran kunder som er interessert i hva du har å tilby.
  • Folk kan lære mer om bedriften din, basert på informasjonen du gir.
  • Bruk bilder for å vise hvordan bedriften din er unik.
  • Vis frem kundevurderinger.
  • Husk at det er mer innholds markedsføring enn å produsere blogginnlegg av høy kvalitet.

Tenk på ordet «innhold» et øyeblikk. Alt du skriver om selskapet ditt og / eller noe du kan dele med andre, er noe som kan være en stor del av innholdsmarkedsføringsplanen din.

Siden Google My Business-oppføringer er foran og midt i søkeresultatene, vil du sannsynligvis bruke dette som en del av strategien for innholdsmarkedsføring.

image08

 

8. Google Docs

Hvis du holder deg oppdatert med bloggen min, vet du at en ting er sant: Jeg gjør mitt beste for å publisere nye innlegg så ofte som mulig.

Det er mye som går ut på å lage blogginnlegg av høy kvalitet, så jeg søker alltid etter nye måter å forbedre effektiviteten min på.

Selv om jeg gjennom mange år har brukt mange verktøy for å forbedre effektiviteten, er Google Dokumenter fortsatt en av favorittene mine. Ikke bare er det gratis, men det er ekstremt enkelt å bruke. På toppen av dette er det mange funksjoner å eksperimentere med.

Her er noen av tingene som Google Docs gjør for meg, mens jeg jobber gjennom opprettelsen av et blogginnlegg:

  • Kontroller for stavefeil.
  • Gir en nøyaktig ordtelling.
  • Lar meg sette inn skjermbilder.
  • Gjør det enkelt å dele dokumentet med resten av teamet mitt, for eksempel redaktøren min.

Som du vet er en stor del av innholdsmarkedsføring innholdsoppretting. Hvis du skriver mye, må du forsikre deg om at du er 100% komfortabel med verktøyet du bruker. Det er andre alternativer der ute, slikt Microsoft Word, men Google Docs har vært mitt topp valg i mange år.

image01

9. Google Kalender

Hvordan organiserer du dagen din når det gjelder innholdsmarkedsføring? Hvilke grep tar du for å sikre at du maksimerer bruken av tiden din?

Google Kalender er et av de beste organisasjonsverktøyene, blant markedsførere. Det har ikke alle funksjonene som kan være inkludert i noen av de betalte verktøyene, men det gir mer enn nok til å holde deg på sporet til enhver tid. Her er noen av måtene jeg liker å bruke dette gratis verktøyet:

  • Lag arrangementer for de viktigste markedsføringsoppgavene.
  • Del tilgjengeligheten min med teammedlemmer.
  • For bedre å forstå “åpne flekker” i timeplanen min, da dette gjør at jeg kan få mest mulig ut av hver dag.

Jeg bruker ikke Google Kalender så ofte som noen av de andre verktøyene på denne listen, men det har definitivt tillatt meg å forbedre måten jeg organiserer dagen min.

Som noen som forstår kravene som stilles til en markedsføringspersonell, foreslår jeg at du ser på hva Google Kalender har å tilby. Det kan gi akkurat nok funksjonalitet til at du kan forbedre måten du opererer på.

image05

 

Konklusjon

Med mindre enn 50% av B2B-markedsførere som hevder at de er effektive innen innholdsmarkedsføring, sier det seg selv at det alltid er rom for forbedringer, fra søkeordforskning som kan øke søkevolumet ditt til å bruke søkeord med lang hale i blogginnleggene dine.

Personlig gleder jeg meg over hvert verktøy utviklet av Google. Noen er mer effektive og kraftige enn andre, men hver og en fortjener et nytt blikk.

Har du brukt noen av disse gratis Google-verktøyene for å forbedre innsatsen for markedsføring av innhold?
Sjekk ut det originale innlegget HER

/Ingrid

 

Comment (1)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *