6 tips til bedre læringsutbytte

10. mai 2020
10. mai 2020 ingridhammer

Det å lære kan beskrives som en varig endring i atferd som følge av nye erfaringer. Men hvordan får vi optimalt utbytte av læring? I samarbeid med Eirill Hoff har jeg laget en liste med 6 ulike tips som vi begge har tilegnet oss gjennom studieløpet, og i tillegg fått stort utbytte av. 

1. Research

Når man studerer på høyere utdanning kreves det at man er selvstendig og tar ansvar for din egen læring. Et tips til å få maks utbytte av læringen er å gjøre research om emnet du går gjennom. Det kan eksempelvis være å lese spennende artikler eller blogger som forteller emnet på en annen måte enn pensum bøkene. Dersom man vet hva foreleseren skal gå igjennom neste gang, kan man gjøre research på forhånd slik at man får en bedre forståelse i timen og er forberedt.

2. Lage effektive notater

Det er bevist at man lærer bedre når man skriver. Ved å ha en god notatteknikk kan du få maksimal utbytte av læringen. En felle mange ofte går i som student er å skrive for mye. Når man sitter i forelesningen er det ikke alltid like lett å vite hva som er vesentlig, og hva som ikke er det. Dermed kan man sitte igjen med side på side av unødvendige notater. Hva som er den beste metoden er individuelt, og dette må man prøve seg frem til. Men ved å skrive med tydelige mellomrom mellom ulike deler, og bruke forskjellige farger og overskrifter kan du få oversiktlige notater som kan brukes på nytt. Merk deg nøkkelord du vil fokusere på og lag lister. Ofte vil man skrive ned ordrett hva man prøver å lære, men du vil huske det bedre om du bruker egne ord.

3. Bruk Youtube for alt det er verdt

Youtube inneholder det meste av alt. Dersom du ønsker å få noe forklart er dette plattformen nettopp dette. Det finnes utrolig mange videoer med god informasjon og fakta, fra seriøse profiler til de litt mer amatør profilene. Hvis du for eksempel leser om et litt mindre spennende emne, kan jeg garantere deg at du finner innholdsrike og spennende videoer om det, gjerne med gøyale illustrasjoner.

4. Forklar til andre

Vi har alle vært der når foreleseren tilfeldigvis stiller deg et pensumrelatert spørsmål, og du kjenner nervøsiteten stige. Men ofte vil dette føre til at fokuset blir skjerpet og du faktisk prøver å huske hva han sa om dette tidligere i timen. Ved å forklare pensum til andre noe du prøver å lære selv lager du en enklere versjon av stoffet som du selv har nytte av. Du vet at du blir lyttet til og at mottakeren forventer at du skal gi en bedre forståelse for dem om temaet. Her får du også sjekket hva du egentlig husker fra læringen. 

5. Kollokviegrupper

Kollokviegrupper er noe alle blir kjent med i starten av studieløpet, og det er en fantastisk ressurs for økt læringsutbytte. Det som er viktig er å være i kollokviegruppe med de som har samme motivasjon som deg, og de som ønsker å sette av like mye tid til skole og lesing.

6. Blogginnlegg

Å skrive blogginnlegg er mye bedre enn notater! Å skrive ukentlige blogginnlegg gjør at man virkelig er nødt til å sette seg inn i stoffet, slik at man klarer å produsere en god faglig tekst. Man har også i bakhodet at folk skal lese det du selv skriver, og bruker enda mer tid på å gjøre best mulig research. Dette bidrar til at du selv lærer mye mer og får en dypere forståelse av pensum og det du skriver om. Blogging er for de fleste studenter veldig fjernt, og er mest sannsynlig ikke en del av fremdriftsplanene for de ulike emnene.
Og hvis du er en av dem som synes blogging og deling er skummelt – hvorfor ikke blogge for deg selv?

/Ingrid

Comment (1)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *