E-postmarkedsføring – et viktig salgsverktøy

26. april 2020
26. april 2020 ingridhammer

Vi har nå begynt med den tredje modulen i valgfaget digital markedsføring, og Karl Philip står klar for å lære oss om e-varehandel. I forbindelse med eksamen i dette modulen skal vi utarbeide en nettbutikk. Hvordan man går frem i form av å skape sin egen nettbutikk, fikk vi god innføring om fra to tidligere studenter på studiet, Ola og Marius. De delte sine erfaringer og nyttige tips om hvordan de utformet deres nettbutikk, brisen.

Ola og Marius tok oss gjennom en rekke viktige faktorer som inngår i skapelsen av en nettbutikk. Men de la også vekt på viktigheten av å markedsføre seg selv tidlig, for å skape engasjement – og ikke minst hvordan dette kan ha påvirkning på salget. Èn av markedsføringsstrategiene som Ola og Marius benyttet seg av er e-postmarkedsføring. 

Hva kan oppnås ved e-postmarkedsføring?

E-postmarkedsføring er en prosess hvor man retter markedsføringen mot en bestemt målgruppe og kunder gjennom e-post. Markedsføring via e-post gir bedriften en mulighet til å gi abonnenter og kunder informasjon på en kostnadsfri og rask måte. Et ukentlig nyhetsbrev til kunder bidrar til salgsøkning, men kan også gi et grunnlag for gode kunderelasjoner.

Når brukes e-postmarkedsføring?

Bygge relasjoner:

For nyetablerte nettbutikker er e-postmarkedsføring et godt utgangspunkt for å markedsføre seg selv, og bygge relasjoner med kundene. I tillegg er det enkelt å nå ut til mange personer, gitt at kundene har meldt seg opp til nyhetsbrev. Nyetablerte nettbutikker kan eksempelvis tilby 10 prosent avslag ved påmelding til nyhetsbrev, eller andre goder som vekker en interesse hos kunden. E-postmarkedsføring er dessuten en  god måte å bevare eksisterende kunder på, og ukentlige nyhetsbrev bidrar til å holde bedriften i kundens referanseramme.

Øk merkevarebevissthet:

E-postmarkedsføring brukes også for å holde bedriften og dets produkter top-of-mind når kunden skal foreta et kjøp. Eksempelvis kan en e-post med nyheter eller anbefalte produkter, vekke et behov hos kunden, eller påminne kunden om produktene som tilbys.


Markedsfør innholdet ditt:

E-postmarkedsføring brukes også for å dele relevant innhold eller nyttige brukerfordeler. For en nettbutikk som selger klær og andre moteartikler, vil innholdsmarkedsføringen eksempelvis rette seg mot hvilke nøkkelplagg man bør ha i klesskapet sitt.

 

Hubspot viser til følgende fordeler ved e-postmarkedsføring:
  • Med 3,8 milliarder e-postbrukere verden over, er e-postmarkedsføring en effektiv og rask måte å nå kundene på.
  • Èn e-post genererer ca 400 kroner for hver krone som brukes, altså en avkastning på 3800%.
  • To tredjedeler av kundene har foretatt et kjøp som et direkte resultat av e-postmarkedsføring.
  • Kun 20 prosent av leads som blir sendt direkte til kjøp er ved det tidspunktet klare til å
    gjennomføre et kjøp, noe som betyr at de først behøver å pleies i form av e-poster og godt innhold.
  • I form av kjøp av kunder er e-post 40 ganger mer effektiv enn Facebook og Twitter kombinert.
  • E-postmarkedsføringens største fordel er at man selv eier kanalen. Ser man bort fra enkelte regler som må overholdes, kan ingen eksterne enheter som kan påvirke hvordan, hvorfor eller når du når ut til kundene.

/Ingrid

 

Lenker:
https://blog.hubspot.com/marketing/email-marketing-guide

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *