Business Model Canvas – forretningsmodell

29. januar 2020
Posted in Introduksjon
29. januar 2020 ingridhammer

I dagens konkurranseutsatte marked er det essensielt med en forretningsmodell som differensierer et selskap fra andre. Business Model Canvas, også kalt Ostwalder-modellen, er en forretningsmodell som er ganske annerledes enn de fleste. Hva går denne modellen ut på? Og hvorfor velger bedrifter å bruke den?

 

Hva er en forretningsmodell?

En forretningsmodell gir en oversikt over alle ressurser og prosesser et selskap må håndtere for å tjene penger. En forretningsmodell identifiserer produkter eller tjenester som bedriften kommer til og selge, markedet som har blitt valgt, samt kostnadene bedriften forventer å få.

Alle bedrifter må ha en forretningsmodell, enten det er for å få tak i kapital, rekruttere dyktige ansatte eller motivere de eksisterende ansatte. Bedrifter som allerede er etablert må kunne kontinuerlig gå tilbake på sin forretningsmodell og endre på den, hvis de skal kunne se de fremtidige trendene eller tilpasse seg til nye teknologier og utfordringer.

Business Model Canvas

Business Model Canvas, er et strategisk styringsvektøy for å enkelt kunne definere et konsept, eller en ide til en bedrift. Enkelt sagt så er det et A4 ark, der man jobber gjennom de fundamentale elementene av en bedrift eller et produkt, slik man kan strukturere det på en mest mulig effektiv å enkel måte.

På dette arket, så har man den delen som fokuserer på kunden, altså den eksterne delen til høyre, mens på venstresiden har man det interne, som fokuserer på bedriften selv, til venstre.

Det var de ni «byggeblokkene» som skapte det som nå heter Business Model Canvas i 2005 av Alexander Ostwalder. Han kom opp med dette basert på sitt tidligere arbeid, der han jobbet med en annen forretningsmodell som het ontologi. Helt siden han ga ut denne modellen, har det kommer flere ulike versjoner for spesielle nisjeprodukter eller bedrifter under Business Model Canvas-paraplyen.

 

Man bruker Business Model Canvas for å enkelt kunne male et bilde over hva ideen inneholder. Modellen ser også på hva slags kundevalg som kan påvirke bedriften eller produktet. Det bidrar også til at man får en økt forståelse av hvordan man kan få ideen til å bli et reelt produkt eller bedrift.

Hvilken forretningsmodell bør man velge?

Alle selskaper har hver sin forretningsmodell, med ulike målsetninger i siktet. Apples forretningsmodell satser blant annet stort på mersalg, eksempelvis å oppgradere til økt lagringsplass på Macbooken. De vil altså holde kunden inne i deres «økosystem» for å kunne selge mer, eller få folk til å oppgradere. IKEAs forretningsmodell derimot, er å gjøre det billigere for kunden, mot at kunden bygger sine egne møbler. Facebook og andre lignende plattformer er gratis, der forretningsmodellen deres baseres på å selge brukerens data til reklameselskap.

Som du sikkert ser, er det mange forretningsmodeller å velge mellom. Det er derfor ikke satt i stein hvilken forretningsmodell et selskap burde velge, samt burde man alltid revurdere om man har valgt rett modell. Hvis man fokuserer for mye på en enkel forretningsmodell, kan det være at man blir slått av konkurrerende bedrifter som kontinuerlig revurderer og effektiviserer sin modell for å kunne økt inntekter og tilby kunden en bedre tjeneste eller produkt.

Det er derfor ingen fasit på hvilke forretningsmodeller en bør velge, man bør utforme en forretningsmodell ut fra de individuelle behovene og målene til både bedriften, investorer og ikke minst kunden – samt så bør man være villig til å endre den når som helst.

 

Hvis du vil lære mer om Buisness Model Canvas, kan du se her:

 

Kilder

https://www.innovasjonnorge.no/no/verktoy/verktoy-for-oppstart-av-bedrift/hvordan-lage-forretningsmodell/

https://medium.com/seed-digital/how-to-business-model-canvas-explained-ad3676b6fe4a
innomag.no/alexander-osterwalder-7-sporsmal-du-ma-stille-deg-forbli-innovativ/

https://en.wikipedia.org/wiki/Business_Model_Canvas