Filterbobler og ekkokammer

26. januar 2020
Posted in Teknologi
26. januar 2020 ingridhammer

Fenomenet «filterboble» kan knyttes til alt fra Googles personifiserte søkeresultater og Facebooks nyhetsfeed til presidentvalget i USA i 2016. Hva er virkningene av filterboblen og hvordan henger dette sammen med «ekkokammer-fenomenet»?

Hva er filterboble og ekkokammer?

Filterboble, et begrep introdusert av forfatter og internettaktivist Eli Pariser i 2011, kan forklares som en intellektuell isolasjon som oppstår når nettsider tar i bruk algoritmer og velger ut informasjon selektivt for hver enkelt bruker, og hva den brukeren ønsker å se. Nettsidene gjør altså forutsetninger basert på informasjon knyttet til brukeren, eksempelvis informasjon knyttet til nettleserhistorikk, søkehistorikk, beliggenhet og tidligere klikkatferd. Man kan derfor tenke at informasjonen som nettsidene tar utgangspunkt i, er basert på brukerens tidligere aktivitet.

Med dette vil filterboblen føre til at annen informasjon av interesse for brukeren blir «filtrert» bort. Med andre ord blir vi intellektuelt isolerte, og får betydelig mindre kontakt med motstridende synspunkter.

Ekkokammer er et begrepet som ofte knyttes til filterboblen, og omhandler situasjoner hvor informasjon, ideer eller oppfatninger blir forsterket av «ekkoet» fra andre personer i boblen og blir dermed begrenset til et synspunkt. Dette bidrar til at saker ikke blir satt i perspektiv av andre synspunkter.

Vi lever i en filtert verden

Google skreddersyr vårt søketreff ut fra algoritmen som google selv bruker og gir oss det beste søkeresultatet som de tror er mest nøyaktig. Den informasjonen vi får er personifisert og tilpasset det google allerede vet om oss, våre interesser og synspunkter. Med andre ord så er det forhåndsbestemt hva vi får av informasjon og søkeresultater. Og de søkeresultatene som blant annet google ikke mener er relevant for oss, blir filtrert bort. Et raskt google-søk på eksempelvis joggesko fra Adidas gir deg andre anbefalinger og resultater enn det som popper opp i noen andres søkeresultater.

Hva er konsekvensene?

Selv om filterbobler og ekkokamre kan virke harmløst på utsiden, kan det føre til at de store forskjellene mellom informasjonskilder, utgjør en frakobling mellom mennesker. Dette kan resultere i at mennesker ikke kan forstå hvordan andre kan tenke annerledes enn dem selv og grunnlaget for forståelse og andre meninger blir fraværende.

Et eksempel er tv-stasjonene under valgkampen i USA, hvor venstre- eller høyre-siden av politikken ikke lot velgerne tvile over hvilken kandidat de støttet. Det samme kan sies om aviser og andre medier. En slik åpenhet gjør det enkelt å bytte tv-kanal og se den andre siden. På nettsider, derimot, er synspunkter og preferanser mer skjult. Dersom en persons facebook – feed er overfylt av innlegg fra Hillary og anti – Trump, kan man lure på hvordan folk kunne stemme på Trump. Men hvis en annen persons feed kun fremhever Hillarys negative sider, og derimot hyller Trump og hans fordeler, vil personen derimot ha den motsatte oppfatningen.

Filterbobler og ekkokamre er grunnen til at vi får akkurat de søkeresultatene, nyhetsoppdateringene og ulike personers meninger med deres synspunkter i vår sosiale verden. Fenomenene bidrar til et skille mellom mennesker, alt fra hvilke klær du har på deg til hvilket parti du stemmer på – alt basert på hvilke søkeresultater som popper opp på Google og hvilke personifiserte nyhetsoppdateringer du får.

 

Kilder

Overland. A (2018) Vi lever i en filterboble Lesedato: 24.01.2020
https://ndla.no/nb/subjects/subject:14/topic:1:185993/resource:1:107782

(2018) Are You In A Social Media Echo Chamber? How To Take An Objective Look Lesedato: 26.01.2020
https://www.forbes.com/sites/quora/2018/02/28/are-you-in-a-social-media-echo-chamber-how-to-take-an-objective-look/#61c3354661f9

Nejrotii, F (2016) Facebook’s Filter Bubble Is Getting Worse 26.01.2020
https://www.vice.com/en_us/article/vv73qj/facebooks-filter-bubble

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *